معرفتشناسیِ اخلاقیِ سقراط: پیوندِ نظر و عمل در نوشتههای آغازینِ افلاطون
نویسنده
چکیده مقاله:
نوشتههای آغازین افلاطون حول محور نوعی معرفت میگردند که متعلَقِآنفضیلتهای اخلاقی است. دیدگاهِ معرفتشناختیِ این نوشتهها نظر را با عمل گره میزند؛ چراکه بر اساس آن، معرفت به فضیلتِ اخلاقی، ما را در عمل نیز اخلاقی، و جهل به آن، ما را مبتلا به رذیلت میسازد. اراده نیز از معرفت پیروی میکند؛ بهگونهای که اگر کسی نیکی را بشناسد، خواهان آن خواهد بود؛ ازاینرو، هیچکس به خواست خود بدی نمیکند. همچنین، سعادت آدمی در گرو معرفت است؛ زیرا برخورداریهای مادی تنها در صورتی که بهدرستی به کار روند، خیر به بار میآورند و معرفت کاربرد درست آنها را به ما مینماید. حتی فضیلتهای اخلاقی، اگر با معرفت همراه نباشند، فضیلت راستین نیستند. پس، معرفت شرط اصلی کسب فضیلت و سعادت است. در نوشتههای یادشده، روش دیالکتیک سقراطی برای دستیابی به معرفت اخلاقی آزموده، و ثابت میشود که با این روش بهدشواری میتوان به چنان معرفتی دست یافت. بااینحال، گامنهادن در این راه، زندگی و وجودِ فیلسوف را از فلسفة او جداییناپذیر میسازد.
منابع مشابه
معرفت شناسیِ اخلاقیِ سقراط: پیوند نظر و عمل در نوشته های آغازینِ افلاطون
نوشته های آغازین افلاطون حول محور نوعی معرفت می گردند که متعلَقِآنفضیلت های اخلاقی ا ست. دیدگاهِ معرفت شناختیِ این نوشته ها نظر را با عمل گره می زند؛ چراکه بر اساس آن، معرفت به فضیلتِ اخلاقی، ما را در عمل نیز اخلاقی، و جهل به آن، ما را مبتلا به رذیلت می سازد. اراده نیز از معرفت پیروی می کند؛ به گونه ای که اگر کسی نیکی را بشناسد، خواهان آن خواهد بود؛ ازاین رو، هیچ کس به خواست خود بدی نمی کند. همچنین،...
متن کاملتمایز روش دیالکتیکی سقراط و افلاطون
روش دیالکتیکی، ریشههای مشخصی در اندیشة فلسفی یونان پیشافلاطونی دارد. این ریشهها را میتوان از هراکلیتوس و پارمنیدس تا سوفیستها یافت، و از آنجا میتوان نخستین کاربرد منظم آن را نزد سقراط مشاهده کرد، هرچند زنون الئایی از جانب ارسطو به غلط بهعنوان مبدع روش دیالکتیکی معرفی شده است. افلاطون در این روش میراثدار سقراط محسوب میشود، اما تمایز آشکاری میان روش دیالکتیکی سقراط و افلاطون مشاهده میش...
متن کاملالهام و معرفت در فلسفهی سقراط و افلاطون
در نوشتههای افلاطون، از مجموعهی دریافتهای غیبی یا الهامهای گوناگونی یاد میشود که سروش ایزدیِ سقراط (یا دایمونیون)، ندای رؤیاهای سقراط، و غیبگوییِ کاهنان و شاعران را در بر میگیرد. روایت افلاطون از برخورد سقراط با نداهای غیبیاش حاکی از آن است که این نداها هشدارهاییست که سقراط را بر اساس حکمت الهی هدایت میکند؛ ولی هیچگاه او را از سرچشمهی معرفتی خود آگاه، و از جستوجوی معرفت به روش فلسفی...
متن کاملرشد اخلاقی؛ اصول و روشهای آن از نظر افلاطون
این مقاله دیدگاه افلاطون را درباره رشد اخلاقی تحلیل و بررسی میکند. اگرچه نخستین تحقیق علمی درباره رشد اخلاقی و پیوند آن با رشد عقلانی را روانشناسان دوران معاصر انجام دادند، اما به گواهی تاریخ، مفهوم رشد اخلاقی و ارتباط آن با رشد عقلانی را نخستین بار افلاطون طرح کرد. در حالی که روانشناسان با نگاهی توصیفی به بیان چگونگی پیشرفت ذهنی و قضاوتهای اخلاقی انسان و ارتباط آنها با یکدیگر پرداختهاند، ...
متن کاملسقراط: اصلاحگرِ اخلاقی
سقراط در جستوجوی معرفتی است که ما را از فضیلتهای اخلاقی آگاهی بخشد و در عمل نیز بدان فضیلتها آراسته سازد. او با مبتنی ساختنِ اخلاق بر معرفت، فلسفه و راه زندگیِ خود را یگانه میسازد و به سنجهای برای ارزیابیِ راهورسمِ رایج در اخلاق و دین و سیاست و سخنوری دست مییابد تا به یاری آن کاستیهای اخلاقی را در حوزههای مذکور بازشناسد. کژیها و کاستیهایِ شایعی که او بر آنها خرده میگیرد و در بازاندیشی و ...
متن کاملفضیلت و سعادت در اندیشه اخلاقی سقراط
پرسش ”سعادت چیست؟“ از جمله مهمترین پرسشهایی است که اندیشه فیلسوفان یونان باستان را به خود مشغول داشته بود. در آن دسته از محاورات اولیه افلاطون که به احتمال زیاد نمایانگر اندیشه سقراط هستند، سقراط به بررسی مسائل اخلاقی و میکوشد تا حد ممکن، تبیینی از چیستی فضیلت (یا فضایل)، زندگی سعادتمندانه و نسبت میان فضیلت (یا فضایل) و تحقق سعادت به دست دهد. در این مقاله، با قبول اصل سعادتباوری سعی شده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 46
صفحات 51- 72
تاریخ انتشار 2016-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023